Veelgestelde vragen over de aanpassing in uw betaalplatform

Binnenkort evolueert uw Payconiq-betaalplatform naar het nieuwe Bancontact- en Wero-betaalplatform. Heeft u tijdens deze overgang vragen of merkt u een probleem op? Op deze pagina helpen we u graag verder.

Algemene info

Wanneer u contact opneemt met ons Support-team, gelieve volgende informatie bijdehand te houden:

  • Merchant ID of KBO-nummer
  • Een zo duidelijk mogelijke beschrijving van het probleem of uw vraag, vergezeld van de nodige input zoals bijvoorbeeld screenshots.

Maakt u zich zorgen over phishing? Hier kan u op letten om uzelf en uw gegevens te beschermen:

  • Alle communicaties die van Payconiq en Bancontact Payconiq Company uitgaan, gebeuren vanuit de domeinnaam info@payconiq.be/info@payconiq.be of mail@bancontact.net.Twijfelt u toch over de echtheid of betrouwbaarheid van de mail? Bekijk deze tips van safeonweb.ne om valse emails te herkennen.
  • Wij zullen u nooit vragen persoonlijke of bedrijfsinformatie te delen zonder dat u eerst zelf contact met ons heeft opgenomen.
  • Om zeker te zijn of een weblink betrouwbaar is, bekijk deze tips van safeonweb.be.
  • Bij twijfel: neem contact op met ons Support-team via het contactformulier op onze website of via info@payconiq.be.

Handelaarsportaal

Ik ondervind problemen bij het exporteren van mijn transactiehistoriek.

tags

Er zijn momenteel enkele bekende problemen met de transactie-export: de export is soms leeg, komt niet altijd aan op uw e-mailadres, of geeft de datums weer in het formaat MM/DD/JJJJ. Wij zijn op de hoogte van deze situatie en doen ons uiterste best om deze zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer u de transactiehistoriek exporteert, kan het tot 30 minuten duren voordat u deze per e-mail ontvangt. Heeft u de e-mail na 30 minuten nog niet ontvangen, gelieve dan nog 20 minuten extra te wachten voordat u contact opneemt met ons Support-team. Indien u de transactiehistoriek dringend nodig heeft, gelieve contact op te nemen via info@payconiq.be.

Er zijn twee Handelaarsportalen. Welke moet ik gebruiken?

tags

Zodra uw handelaarsaccount is overgezet van het Payconiq-platform naar het Bancontact- en Wero-platform, ontvangt u een of meerdere e-mails van ons.

Als de meest recente (of enige) e-mail die u heeft ontvangen een bevestigingsmail was met als onderwerp “Uw account is overgezet naar het nieuwe betaalsysteem”: Goed nieuws: uw account is met succes overgezet naar het nieuwe Bancontact- en Wero-betaalsysteem en u heeft nu toegang tot het nieuwe Handelaarsportaal (merchant-portal.bancontact.net). Hou er rekening mee dat u geen toegang meer heeft tot het oude portaal.

Als de meest recente e-mail die u heeft ontvangen een rollback-e-mail was met als onderwerp “Uw account is teruggezet naar het Payconiq-betalingssysteem”: Helaas is er iets misgegaan tijdens de overdracht van uw account naar het nieuwe Bancontact- en Wero-betaalsysteem, dus hebben we uw account teruggezet naar het Payconiq-betaalsysteem. Dit betekent dat u nog geen toegang heeft tot het nieuwe Handelaarsportaal, maar dat u het oude portaal (portal.payconiq.com) kunt blijven gebruiken.

Wat zijn mijn inloggegevens voor het nieuwe Handelaarsportaal?

tags

Zodra uw handelaarsaccount is overgezet naar het nieuwe Handelaarsportaal, ontvangt u een uitnodigingsmail om een nieuw wachtwoord in te stellen. Volg de instructies in deze e-mail. U kunt hetzelfde e-mailadres gebruiken als voor het oude portaal (het e-mailadres dat in uw contract staat vermeld).

Let op: de link om een nieuw wachtwoord in te stellen is slechts 24 uur geldig. Als de link is verlopen, vraag dan een nieuwe aan of ga naar merchant-portal.bancontact.net en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. 

Waarom staat de naam van de betaler als 'unknown' in mijn transactieoverzicht?

tags

Door technische problemen staat de naam van de betaler van transacties tussen 14 en 17 november in het transactieoverzicht in het Handelaarsportaal als 'unknown'. Hierdoor is de naam van de betaler van transacties tussen die periode niet zichtbaar. Onze excuses voor de verwarring en het ongemak. 

Dit was puur een weergavefout: de transacties zelf zijn correct verwerkt op de juiste rekening. De fout is hersteld en de correcte betalersnamen zouden snel weer zichtbaar moeten zijn in uw overzicht.

Ik zie een onbekende gebruiker in mijn handelaarsaccount.

tags

U ziet mogelijk een persoon staan die u niet kent in de lijst van gebruikers in uw Handelaarsportaal. Dit is normaal. Ons Support-team is momenteel bezig met het oplossen van problemen en het controleren van de gegevens en de werking binnen het Handelaarsportaal om te verzekeren dat alles goed loopt. Hierdoor kan het zijn dat u een van onze teamleden als gebruiker in uw handelaarsaccount ziet staan. U kunt deze teamleden herkennen aan de gebruikte e-mailadressen: deze eindigen op @bancontactpayconiq.com of @payconiq.be. Dit lid heeft toegang tot uw account voor uitsluitend onderhouds- en controle doeleinden.

Ik heb de automatische uitnodigingsmail voor het Handelaarsportaal niet ontvangen.

tags

Als u de automatische uitnodigingsmail niet heeft ontvangen, zijn er een paar mogelijke redenen:

  • Onjuist E-mailadres: het e-mailadres dat in onze systemen staat, is mogelijk niet correct.
  • Spam/Ongewenste map: onze e-mail kan in uw spam- of ongewenste map zijn gefilterd.
  • E-mailblokkering: uw e-mailserver of beveiligingsinstellingen blokkeren mogelijk ons bericht.

Wat moet ik doen?

  1. Gelieve grondig uw spam- of ongewenste map te controleren.
  2. Als u niets vindt, neem dan rechtstreeks contact op met ons supportteam via e-mail op info@payconiq.be, zodat we het adres kunnen verifiëren en u verder kunnen helpen.

Betalingen en transacties

Mijn transacties worden uitbetaald door ‘SEGREGATED ACCOUNT’. Wat is dit?

tags

Voorheen werden uw dagelijkse transacties uitbetaald onder de naam “BANCONTACT PAYCONIQ COMPANY”. Nu ziet u mogelijk “SEGREGATED ACCOUNT” als naam van de betaler. De “SEGREGATED ACCOUNT” is een vertrouwde bankrekening van Bancontact Payconiq Company.

We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn en onderzoeken momenteel hoe we deze wijziging zo snel mogelijk kunnen terugdraaien.

Ik kan mijn individuele transacties en de naam van de betaler niet meer zien in mijn bankapp.

tags

Begin mei 2025 werd aangekondigd dat de uitbetaling van uw dagelijkse transacties gegroepeerd zouden worden uitgevoerd. Bij gegroepeerde betalingen worden alle succesvolle Payconiq-transacties van dezelfde werkdag gecombineerd en de volgende dag vóór 9.00 uur als één bedrag op uw bankrekening gestort *.

Op dat moment was het mogelijk om om technische of specifieke redenen tijdelijk af te zien van deze wijziging. Met de stopzetting van het Payconiq-platform worden nu echter alle transacties van dezelfde werkdag gegroepeerd.

U kunt nog steeds een gedetailleerd overzicht van alle individuele transacties voor uw bedrijf bekijken in het Handelaarsportaal.

* Let op: het totale gegroepeerde bedrag wordt overgemaakt naar uw bankrekening, maar de verwerkingstijd van de overschrijving kan variëren, afhankelijk van uw bank.

Waarom is de QR-code op de betaalpagina soms niet scanbaar?

tags

We zijn op de hoogte van situaties waarbij de QR-code op bepaalde betaaloplossingen (zoals de checkout-pagina) niet correct gescand kan worden. Dit probleem hangt samen met de interactie tussen de QR-code en de systemen van sommige externe betaalpartners. We staan in nauw contact met deze partners en werken eraan om ervoor te zorgen dat zij de nodige aanpassingen doen om dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen.

Waarom staat de naam van de betaler als 'unknown' in mijn transactieoverzicht?

tags

Door technische problemen staat de naam van de betaler van transacties tussen 14 en 17 november in het transactieoverzicht in het Handelaarsportaal als 'unknown'. Hierdoor is de naam van de betaler van transacties tussen die periode niet zichtbaar. Onze excuses voor de verwarring en het ongemak. 

Dit was puur een weergavefout: de transacties zelf zijn correct verwerkt op de juiste rekening. De fout is hersteld en de correcte betalersnamen zouden snel weer zichtbaar moeten zijn in uw overzicht.

Ik ondervind problemen bij het exporteren van mijn transactiehistoriek.

tags

Er zijn momenteel enkele bekende problemen met de transactie-export: de export is soms leeg, komt niet altijd aan op uw e-mailadres, of geeft de datums weer in het formaat MM/DD/JJJJ. Wij zijn op de hoogte van deze situatie en doen ons uiterste best om deze zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer u de transactiehistoriek exporteert, kan het tot 30 minuten duren voordat u deze per e-mail ontvangt. Heeft u de e-mail na 30 minuten nog niet ontvangen, gelieve dan nog 20 minuten extra te wachten voordat u contact opneemt met ons Support-team. Indien u de transactiehistoriek dringend nodig heeft, gelieve contact op te nemen via info@payconiq.be.

Aanpassing van uw betaalplatform

Waarom heb ik meerdere e-mails ontvangen?

tags

Elke handelaar zou een laatste herinneringsmail moeten hebben ontvangen over de geplande evolutie van hun betalingsplatform. Zodra de update in ons systeem is voltooid, ontvangt u ten minste één e-mail van ons waarin staat dat de overzetting is voltooid en waarin u wordt gevraagd een testtransactie uit te voeren.

Aan de hand van deze testtransactie kunnen we controleren of de aanpassing van uw platform succesvol is verlopen.

  • Als de update succesvol was, ontvangt u een e-mail met een uitnodiging voor het nieuwe Handelaarsportaal.
  • Als de update niet succesvol was, ontvangt u een e-mail met de mededeling dat uw betaalsysteem is teruggezet naar het Payconiq-platform en een datum waarop een nieuwe poging wordt gepland.

Als u meerdere bevestigings- en terugdraaiingsmails heeft ontvangen, betekent dit dat we de update hebben uitgevoerd, waardoor uw account in ons systeem niet langer aan het Payconiq-platform gekoppeld was. Tijdens verdere tests kon ons systeem echter niet bevestigen dat de overgang succesvol was, waardoor automatisch een terugdraaiingsmail werd verstuurd. Mogelijk heeft ons systeem de koppeling en tests meerdere keren herhaald, waardoor u meerdere identieke e-mails heeft ontvangen.

Wanneer worden mijn (andere) producten overgezet naar het Bancontact- en Wero-platform?

tags

De evolutie van ons betaalplatform is een geleidelijk proces dat in meerdere fasen wordt uitgevoerd. Afhankelijk van uw producttype ontvangt u een laatste herinneringsmail met de geplande migratiedatum voor uw betalingsoplossing.

Als een eerste updatepoging is uitgevoerd maar niet succesvol was, ontvangt u een e-mail waarin wordt aangegeven dat uw systeem is teruggezet naar het Payconiq-platform, inclusief de datum van de volgende geplande updatepoging.

Hoe weet ik of mijn betaaloplossing is overgezet naar het Bancontact- en Wero-platform?

tags

Als de laatste (of enige) e-mail die u van ons heeft ontvangen een bevestigingsmail was (onderwerp: “Uw account is overgezet naar het nieuwe betaalplatform”):
Goed nieuws — uw account staat nu op het nieuwe Bancontact- en Wero-betaalplatform. U kan uw betalingsoplossing zoals gewoonlijk blijven gebruiken.

Als de laatste e-mail die u heeft ontvangen een terugdraaiingsmail was (onderwerp: “Uw account is teruggezet naar het Payconiq-betaalplatform”):
Helaas is er iets misgegaan tijdens de update naar het nieuwe Bancontact- en Wero-platform, waardoor uw account is teruggezet naar het Payconiq-betaalplatform. U kan voorlopig uw betalingsoplossing blijven gebruiken zoals voorheen. Een nieuwe updatepoging staat gepland, en de datum wordt in de e-mail gecommuniceerd.

Mijn betaaloplossing is teruggezet naar het Payconiq-platform. Wat gebeurt er nu?

tags

Voorlopig kunt u uw betaaloplossing gewoon blijven gebruiken. Er is echter een nieuwe updatedatum gepland en gecommuniceerd in de terugdraaiingsmail.

Als u een geïntegreerde oplossing via API-sleutel gebruikt, zorg er dan voor dat u de endpoint bijwerkt binnen de termijn die in de terugdraaiingsmail werd aangegeven. Lees aandachtig het ontwikkelaarsportaal voor eventuele aanvullende stappen die u moet volgen.

Ik ben nieuw op het Payconiq-betalingsplatform. Wat gebeurt er?

tags

Bij het ondertekenen van uw contract werd u ingelicht over de geplande evolutie van het Payconiq-platform naar het Bancontact- en Wero-platform. Wanneer het tijd is om uw platform te updaten, ontvangt u een e-mail van ons met de geplande overstapdatum. Deze e-mail bevat alle relevante informatie die u nodig heeft.

Als u een geïntegreerde betaaloplossing via een API-sleutel gebruikt, stond uw systeemupdate gepland voor zondag 19 oktober 2025.

Als u problemen ondervindt met uw betaaloplossing en u werkt met een integrator, neem dan contact met hen op om te controleren of de endpoint correct is bijgewerkt. Als u niet met een integrator werkt, neem dan contact op met devsupport@payconiq.be.