Het Payconiq-product verdwijnt in 2026, maar de app en handelaarsoplossingen blijven bestaan
De toekomst van het Payconiq-product kwam de laatste maanden verschillende keren aan bod in de pers. Dit kan natuurlijk voor misinformatie en onzekerheden zorgen, zowel voor gebruikers van de Payconiq by Bancontact-app als voor Payconiq-handelaars en -integratoren. Op deze pagina vind je alle informatie over de evolutie van Payconiq en, in de mate van het mogelijke, een antwoord op al je vragen.
Payconiq is ondertussen zowat dé referentie in België voor vlotte en veilige mobiele betalingen, zowel onder vrienden als in de winkel. De Payconiq-betaaloplossing is een erg populaire oplossing voor handelaars, waarbij de consument de QR-code van de handelaar - op sticker, op de kassa of een factuur, online, op de betaalterminal of op de smartphone van de handelaar - scant om te betalen.
EPI (European Payments Initiative) is een Europees bedrijf dat in 2024 Wero lanceerde: een pan-Europese betaaloplossing die betalingen tussen vrienden mogelijk maakt en op termijn ook in de winkel en online. Momenteel is Wero beschikbaar voor betalingen tussen vrienden in de bankapps van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING België en KBC.
Als referentie voor mobiele betalingen in België, vinden we het belangrijk om mee te evolueren met de laatste innovaties en deze voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. Daarom gingen we de samenwerking aan met EPI.
Bancontact zal zijn rol blijven spelen als een sterk lokaal, steeds innoverend merk en product – zowel in de winkel als online als voor betalingen onder vrienden.
Evolutie van Payconiq
Concreet betekent dit dat het Payconiq-betaalplatform zal evolueren naar een Bancontact- en Wero-betaalplatform. In de praktijk zullen Payconiq-betalingen hierdoor vervangen worden door Bancontact- en Wero-betalingen.
Payconiq by Bancontact is de 100% Belgische app voor alle mobiele betalingen, nu en in de toekomst. De Payconiq by Bancontact-app is en blijft toegankelijk voor iedereen met een Belgische bankrekening, want klanten van 19 banken kunnen de Payconiq by Bancontact-app gebruiken.
In 2026 zal het Payconiq-merk niet meer bestaan, maar wordt het vervangen door een andere merknaam. Dat wil zeggen: de vertrouwde betaalapp en de populaire betaaloplossing voor handelaars blijven bestaan, maar zullen een nieuwe naam krijgen.
Verder op deze pagina:
Meer info voor gebruikers van de Payconiq by Bancontact-app
Meer info voor handelaars met een stickeroplossing of Payconiq GO
Zoals steeds zijn gebruiksgemak, veiligheid en toegankelijkheid onze grootste prioriteiten voor de Payconiq by Bancontact-app en haar gebruikers. Daarom zetten wij ons elke dag in om te garanderen dat de app hieraan voldoet en blijven we Payconiq by Bancontact continu verfijnen, van functionaliteiten en snelheid tot design en gebruikerservaring.
In 2026 zal het Payconiq-merk niet meer bestaan, maar wordt het vervangen door een andere merknaam. Dat wil zeggen: de vertrouwde betaalapp blijft bestaan, maar zal een nieuwe naam krijgen. Gebruikers kunnen de app gewoon blijven gebruiken om vrienden terug te betalen of terugbetaald te worden (via een QR-code of een betaalverzoek – ook als die vrienden een Belgische bankapp gebruiken), om online te betalen met Bancontact en in de winkel te betalen via een QR-code. Ook de functie ‘Facturen’, het toevoegen van klantenkaarten in de app, het vinden van betaalautomaten in de buurt, de aankoop van een ticket voor De Lijn of NMBS, enzovoort zal mogelijk blijven via de vertrouwde app met een nieuwe naam.
Wat verandert er voor mij?
Zoals eerder vermeld, blijven wij ons inzetten om de Payconiq by Bancontact-app zo gebruiksvriendelijk, veilig en toegankelijk mogelijk te maken en houden. Later dit jaar wordt een vernieuwde versie van de app gelanceerd, onder de huidige naam, met een verbeterde gebruikservaring die mobiel betalen nog eenvoudiger moet maken voor iedereen. Meer informatie over deze app-update volgt in de zomer.
Bij de naamsverandering in 2026 zal de Payconiq-naam vervangen worden door een andere naam. Er zal op dat moment, buiten de naamsverandering, niets veranderen op vlak van de app en zijn functionaliteiten. Meer informatie volgt volgend jaar.
Nog vragen?
Zal iemand met een Belgische bankapp nog steeds een QR-code gemaakt met de Payconiq by Bancontact-app kunnen scannen?
Ja. Wat vandaag mogelijk is, zal ook in de toekomst mogelijk blijven. Je zal nog steeds op dezelfde manier als vandaag QR-codes kunnen aanmaken met je Payconiq by Bancontact-app, en deze codes kunnen zowel via Payconiq by Bancontact als met een van onderstaande bankapps gescand worden.
Ook het omgekeerde blijft het geval: Payconiq by Bancontact-gebruikers zullen ook nog steeds QR-codes kunnen scannen gemaakt met onderstaande bankapps.

Bij wie kan ik in de toekomst terecht voor vragen?
Voor al je vragen over de Payconiq by Bancontact-app en over mobiel betalen in de winkel of online, kan je zoals steeds bij ons Support-team terecht via support@payconiq.be.
Voor vragen over mobiele betalingen via je bankapp, kan je bij je bank terecht.
Kan ik met de Payconiq by Bancontact-app een Wero QR-code scannen in een bankapp of een Wero QR-code scannen in de winkel?
Voor betalingen tussen vrienden, kunnen gebruikers van de Payconiq by Bancontact-app vandaag elke QR-code gemaakt met een Belgische bankapp scannen.
Voor betalingen in de winkel, zal je de huidige (Payconiq) QR-codes op sticker, kassa, online, enz. kunnen blijven scannen.
Zal ik online en in de winkel nog mobiel kunnen betalen?
Ja. De gekende Payconiq QR-codes in de winkel blijven bestaan en zullen nog steeds met de Payconiq by Bancontact-app en Belgische bankapps gescand kunnen worden.
Ook online zal je nog altijd met de Payconiq by Bancontact-app of je bankapp kunnen blijven betalen door de Bancontact-knop op de betaalpagina van de handelaar te selecteren.
Het Payconiq-product mag dan wel verdwijnen, maar de vertrouwde mobiele betaaloplossing voor handelaars blijft bestaan. Voor handelaars die gebruikmaken van een Payconiq stickeroplossing of Payconiq GO, zal hun vertrouwde Payconiq-product technisch evolueren naar Bancontact- en Wero-betaaloplossingen. Hoewel dit op technisch vlak enkele veranderingen met zich meebrengt, zal deze evolutie zich vooral op de achtergrond afspelen. Indien uw Payconiq-betaaloplossing door een derde partij (of de eigen IT-afdeling) werd voorzien op uw kassa, factuur of website, moet er een kleine aanpassing worden doorgevoerd. Meer info voor hierover vindt u verder op deze pagina.
Concreet zullen Payconiq-betalingen worden vervangen door Bancontact en Wero-betalingen via de bestaande QR-code. Klanten kunnen zoals voordien blijven betalen met hun Payconiq by Bancontact-app of hun bankapp.
Wat verandert er voor mij en mijn klanten?
Niet veel. Zoals eerder vermeld, vraagt deze evolutie op technisch vlak enkele veranderingen, maar deze zullen voor u amper merkbaar zijn. Later dit jaar zal uw Payconiq-stickeroplossing of Payconiq GO-oplossing evolueren naar Bancontact- en Wero-betaaloplossingen. Deze aanpassing in uw betaalsysteem gebeurt voor u automatisch en op de achtergrond. Uw huidige Payconiq QR-code en de Payconiq GO-app blijven hetzelfde; u kan deze dus gewoon verder blijven gebruiken. Het enige wat verandert is dat u met dezelfde QR-codes voortaan betalingen via Bancontact en Wero zal kunnen ontvangen. Uw klanten kunnen nog steeds in uw zaak betalen met hun Payconiq by Bancontact- of hun bankapp.
Deze evolutie in uw betaalsysteem geldt tegen dezelfde prijsvoorwaarden als vandaag.
In 2026 zal tenslotte ook de Payconiq-naam verdwijnen en zal deze vervangen worden door een nieuwe naam. Op technisch vlak zal hiervoor niets veranderen, enkel het marketingmateriaal zal er anders uitzien. Ook het design van uw QR-code en de naam van de Payconiq GO-app zullen op termijn veranderen (de QR-code zelf blijft hetzelfde).
De komende maanden zal u van ons verdere communicaties ontvangen. Het kan zijn dat er in de aanloop naar deze evolutie enkele zaken in uw handelaarsaccount moeten worden aangepast. Mocht dit het geval zijn, dan nemen wij hierover contact met u op. Hou dus zeker uw mailbox (van het e-mailadres gekoppeld aan uw handelaarsaccount) in het oog.
Nog vragen?
Wanneer zal ik mobiele Bancontact- en Wero-betalingen kunnen ontvangen in mijn zaak?
De evolutie in uw betaalsysteem is momenteel voorzien voor eind 2025. Naar aanleiding van de evolutie, zal u uiteraard verschillende communicaties van ons ontvangen met meer concrete informatie. Hou dus zeker uw mailbox (van het e-mailadres gekoppeld aan uw handelaarsaccount) in het oog.
Zal ik nog steeds dezelfde sticker kunnen gebruiken?
Ja. U zal gewoon uw huidige Payconiq-sticker kunnen blijven gebruiken, zelfs wanneer uw systeem evolueert naar het Bancontact- en Wero-betaalsysteem.
Na de naamsverandering in 2026, zal u van ons een pakket ontvangen met nieuw marketingmateriaal met de nieuwe naam, waaronder vernieuwde QR-codestickers (uw QR-code zelf blijft hetzelfde, het design en de naam errond zullen er anders uitzien).
Zal ik nog steeds toegang hebben tot het Payconiq-handelaarsportaal?
Ja. Let op: als deel van deze evolutie, zal het handelaarsportaal een update krijgen. Hierdoor zal de link naar het portaal veranderen. De nieuwe link zal u tijdig en duidelijk gecommuniceerd worden, en ook als u nog steeds de oude link bezoekt, zal u worden doorverwezen naar de nieuwe webpagina.
U zal nog steeds kunnen inloggen met uw huidige login-gegevens, maar zal eenmalig een nieuw wachtwoord moeten instellen bij de eerste login in het vernieuwde portaal.
Blijft de prijs ongewijzigd?
Ja. Deze evolutie is voor u volledig kosteloos en u zal uw vertrouwde betaaloplossing kunnen blijven gebruiken tegen dezelfde prijsvoorwaarden als vandaag.
Kan ik zelf kiezen wanneer mijn betaalplatform zal evolueren?
Biedt u Payconiq aan via een Payconiq stickeroplossing, of Payconiq GO? Dan wordt de aanpassing in uw betaalsysteem automatisch door Bancontact Payconiq Company uitgevoerd en zal u hier niets van merken. U zal op tijd worden ingelicht wanneer deze aanpassing zal plaatsvinden.
Heeft u een Payconiq-integratie in uw betaaloplossing? M.a.w, werd uw Payconiq-betaaloplossing door een leverancier/integrator (of eigen IT afdeling) voorzien op uw kassa, factuur of website? Dan zal er een aanpassing moeten worden doorgevoerd in uw betaalsysteem. Indien u de integratie zelf doet via een API-sleutel, zal u van ons meer informatie ontvangen over de te ondernemen actie. Werkt u via een derde partij voor uw Payconiq-integratie, gelieve contact op te nemen met uw integrator.
Met welke apps zullen klanten na de evolutie in mijn zaak kunnen betalen?
Uw klanten zullen net zoals vandaag mobiel kunnen betalen met de Payconiq by Bancontact-app en met de meeste bankapps. Hieronder vindt u een overzicht van alle betaalapps die mobiel kunnen betalen in uw zaak.

Ook als geïntegreerde oplossing zal Payconiq verdwijnen, maar het zal nog steeds mogelijk zijn mobiele betalingen te ontvangen via een integratie op een kassa, online, op een factuur, in een app of in een gesloten top-up betaalsysteem.
Eind dit jaar zal het Payconiq-product evolueren naar Bancontact- en Wero-betaaloplossingen. Concreet zullen Payconiq-betalingen worden vervangen door Bancontact en Wero-betalingen via de bestaande QR-code. Klanten kunnen zoals voordien blijven betalen met hun Payconiq by Bancontact-app of hun bankapp.
Hoewel dit op technisch vlak enkele veranderingen met zich meebrengt, is het onze grootste prioriteit om de impact op de handelaar te minimaliseren, zodat de continuïteit van zijn/haar activiteiten gewaarborgd is.
Wat verandert er voor mij en mijn klanten?
Algemeen gezien zal er een kleine aanpassing moeten gebeuren in uw betaalsysteem (wijziging end-point van de API). Hoe dat precies moet, zal duidelijk worden beschreven op het nieuwe ontwikkelaarsportaal dat de komende maanden met u en uw integrator gedeeld zal worden.
Werkt u voor uw Payconiq-integratie samen met een derde partij (integrator)?
Uw integrator zal de aanpassing in uw systeem voorzien. Wij nemen hiervoor contact op met de integratoren en houden ook u de komende maanden op de hoogte met meer informatie. Gelieve ook zelf rechtstreeks contact op te nemen met u integrator, voor een zo vlot mogelijk verloop van deze aanpassing. Voor concrete vragen over de evolutie kan u bij uw integrator terecht.
Bent u zelf verantwoordelijk voor de integratie via de Payconiq API in uw betaaloplossing, of bent u een integrator?
De komende maanden zal u van ons concrete informatie ontvangen over wat er van u verwacht wordt, alsook een link naar het geüpdatete ontwikkelaarsportaal. Hou dus zeker uw mailbox in het oog.
Nog vragen?
Wanneer zal ik mobiele Bancontact- en Wero-betalingen kunnen ontvangen in mijn zaak?
De evolutie in uw betaalsysteem is momenteel voorzien voor eind 2025. Naar aanleiding van de evolutie, zal u uiteraard verschillende communicaties van ons ontvangen met meer concrete informatie. Hou dus zeker uw mailbox (van het e-mailadres gekoppeld aan uw handelaarsaccount) in het oog.
Ik heb een Payconiq-integratie via een derde partij. Wat wordt er van mij verwacht?
Wij nemen hiervoor contact op met de integratoren en houden ook u de komende maanden op de hoogte met meer informatie. Gelieve ook zelf rechtstreeks contact op te nemen met u integrator, voor een zo vlot mogelijk verloop van deze aanpassing. Voor verdere vragen over de integratie kan u bij uw integrator terecht.
Ik ben een handelaar met een geïntegreerd betaalsysteem en ben zelf verantwoordelijk voor de integratie (via API). Wat wordt er van mij verwacht?
De komende maanden zal u van ons concrete informatie ontvangen alsook een link naar het geüpdatete ontwikkelaarsportaal. Hou dus zeker uw mailbox (van het e-mailadres gekoppeld aan uw handelaarsaccount) in het oog.
Kan ik dezelfde API-sleutel gebruiken na de evolutie?
Ja, de API-sleutel zal ongewijzigd blijven.
Ik heb een specifieke vraag over de evolutie van mijn betaaloplossing. Bij wie kan ik terecht?
Voor vragen over uw Payconiq-stickeroplossing of Payconiq GO, kan u zoals gewoonlijk bij ons Support-team terecht via het contactformulier.
Indien u voor uw Payconiq-integratie samenwerkt met een integrator, kan u bij uw integrator terecht voor meer informatie.
Integreert u zelf Payconiq in uw betaaloplossing via API, dan kan u bij specifieke vragen zoals steeds contact opnemen met het Support-team. Dat doet u via dit contactformulier.
Zal ik nog steeds toegang hebben tot het Payconiq-handelaarsportaal?
Ja. Let op: als deel van deze evolutie, zal het handelaarsportaal een update krijgen. Hierdoor zal de link naar het portaal veranderen. De nieuwe link zal u tijdig en duidelijk gecommuniceerd worden, en ook als u nog steeds de oude link bezoekt, zal u worden doorverwezen naar de nieuwe webpagina.
U zal nog steeds kunnen inloggen met uw huidige login-gegevens, maar zal eenmalig een nieuw wachtwoord moeten instellen bij de eerste login in het vernieuwde portaal.
Blijft de prijs ongewijzigd?
Ja. Deze evolutie is voor u volledig kosteloos en u zal uw vertrouwde betaaloplossing kunnen blijven gebruiken tegen dezelfde prijsvoorwaarden als vandaag.
Kan ik zelf kiezen wanneer mijn betaalplatform zal evolueren?
Biedt u Payconiq aan via een Payconiq stickeroplossing, of Payconiq GO? Dan wordt de aanpassing in uw betaalsysteem automatisch door Bancontact Payconiq Company uitgevoerd en zal u hier niets van merken. U zal op tijd worden ingelicht wanneer deze aanpassing zal plaatsvinden.
Heeft u een Payconiq-integratie in uw betaaloplossing? M.a.w, werd uw Payconiq-betaaloplossing door een leverancier/integrator (of eigen IT afdeling) voorzien op uw kassa, factuur of website? Dan zal er een aanpassing moeten worden doorgevoerd in uw betaalsysteem. Indien u de integratie zelf doet via een API-sleutel, zal u van ons meer informatie ontvangen over de te ondernemen actie. Werkt u via een derde partij voor uw Payconiq-integratie, gelieve contact op te nemen met uw integrator.
Met welke apps zullen klanten na de evolutie in mijn zaak kunnen betalen?
Uw klanten zullen net zoals vandaag mobiel kunnen betalen met de Payconiq by Bancontact-app en met de meeste bankapps. Hieronder vindt u een overzicht van alle betaalapps die mobiel kunnen betalen in uw zaak.
