Op deze pagina

Het Payconiq-product verdwijnt in 2026, maar de app en handelaarsoplossingen blijven bestaan

Op deze pagina vind je alle informatie over de evolutie van Payconiq en, in de mate van het mogelijke, een antwoord op al je vragen. 

Payconiq is ondertussen zowat dé referentie in België voor vlotte en veilige mobiele betalingen, zowel onder vrienden als in de winkel. De Payconiq-betaaloplossing is een erg populaire oplossing voor handelaars, waarbij de consument de QR-code van de handelaar - op sticker, op de kassa of een factuur, online, op de betaalterminal of op de smartphone van de handelaar - scant om te betalen. 

EPI (European Payments Initiative) is een Europees bedrijf dat in 2024 Wero lanceerde: een pan-Europese betaaloplossing die betalingen tussen vrienden mogelijk maakt en op termijn ook in de winkel en online. Momenteel is Wero beschikbaar voor betalingen tussen vrienden in de bankapps van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING België en KBC.

Als referentie voor mobiele betalingen in België, vinden we het belangrijk om mee te evolueren met de laatste innovaties en deze voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. Daarom gingen we de samenwerking aan met EPI. 

Bancontact zal zijn rol blijven spelen als een sterk lokaal, steeds innoverend merk en product – zowel in de winkel als online als voor betalingen onder vrienden.  

Evolutie van Payconiq 

Concreet betekent dit dat het Payconiq-betaalplatform evolueert naar een Bancontact- en Wero-betaalplatform. In de praktijk zullen Payconiq-betalingen hierdoor vervangen worden door Bancontact- en Wero-betalingen

Payconiq by Bancontact is de 100% Belgische app voor alle mobiele betalingen, nu en in de toekomst. De Payconiq by Bancontact-app is en blijft toegankelijk voor iedereen met een Belgische bankrekening, want klanten van 19 banken kunnen de Payconiq by Bancontact-app gebruiken. 

In 2026 zal het Payconiq-merk niet meer bestaan, maar wordt het vervangen door een andere merknaam. Dat wil zeggen: de vertrouwde betaalapp en de populaire betaaloplossing voor handelaars blijven bestaan, maar zullen een nieuwe naam krijgen. 

Verder op deze pagina: 

Meer info voor gebruikers van de Payconiq by Bancontact-app 

Meer info voor handelaars met een stickeroplossing of Payconiq GO 

Meer info voor handelaars met een Payconiq-betaaloplossing op een kassa, online, op een factuur, in een app of in een gesloten top-up betaalsysteem 

Zoals steeds zijn gebruiksgemak, veiligheid en toegankelijkheid onze grootste prioriteiten voor de Payconiq by Bancontact-app en haar gebruikers. Daarom zetten wij ons elke dag in om te garanderen dat de app hieraan voldoet en blijven we Payconiq by Bancontact continu verfijnen, van functionaliteiten en snelheid tot design en gebruikerservaring.  

In 2026 zal het Payconiq-merk niet meer bestaan, maar wordt het vervangen door een andere merknaam. Dat wil zeggen: de vertrouwde betaalapp blijft bestaan, maar zal een nieuwe naam krijgen.

Wat verandert er voor mij?

Zoals eerder vermeld, blijven wij ons inzetten om de Payconiq by Bancontact-app zo gebruiksvriendelijk, veilig en toegankelijk mogelijk te maken en houden. In de zomer van 2025 werd de app geüpdatet met een gloednieuw ontwerp – dat voldoet aan de Europese toegankelijkheidswet en mobiel betalen in het algemeen nog gemakkelijker maakt dan voorheen. Meer informatie over de geüpdatete app vind je hier

Vanaf 8/12/2025 worden alle Payconiq-betalingen in de Payconiq by Bancontact-app vervangen door Bancontact-betalingen. Deze vervanging heeft een minimale impact op het gebruik van de app: het aanmaken en scannen van QR-codes tussen vrienden, het scannen van QR-codes in fysieke of online winkels, het ontvangen van facturen, het registreren van uw klantenkaarten, het kopen van vervoersbewijzen en geldpotten blijven beschikbaar in de app.
Helaas zullen maaltijdcheques niet langer beschikbaar zijn via de app en zullen betalingen tussen vrienden via de contactenlijst worden vervangen door een betalingsverzoek.

In 2026 zullen de naam en het merk Payconiq niet langer worden gebruikt, maar worden vervangen door een nieuw merk. De Payconiq by Bancontact-app zal ook een nieuwe naam krijgen, maar zal qua functies en algemene gebruikerservaring niet veranderen. 

Nog vragen?

Zal iemand met een Belgische bankapp nog steeds een QR-code gemaakt met de Payconiq by Bancontact-app kunnen scannen?

tags

Ja. Wat vandaag mogelijk is, zal ook in de toekomst mogelijk blijven. Je zal nog steeds op dezelfde manier als vandaag QR-codes kunnen aanmaken met je Payconiq by Bancontact-app, en deze codes kunnen zowel via Payconiq by Bancontact als met een van onderstaande bankapps gescand worden.  

Ook het omgekeerde blijft het geval: Payconiq by Bancontact-gebruikers zullen ook nog steeds QR-codes kunnen scannen gemaakt met onderstaande bankapps.

Zal ik online en in de winkel nog mobiel kunnen betalen?

tags

Ja. De gekende Payconiq QR-codes in de winkel blijven bestaan en zullen nog steeds met de Payconiq by Bancontact-app en Belgische bankapps gescand kunnen worden.  

Ook online zal je nog altijd met de Payconiq by Bancontact-app of je bankapp kunnen blijven betalen door de Bancontact-knop op de betaalpagina van de handelaar te selecteren. 

Het Payconiq-product  mag dan wel verdwijnen, maar de vertrouwde mobiele betaaloplossing voor handelaars blijft bestaan. Voor handelaars die gebruikmaken van een Payconiq stickeroplossing of Payconiq GO, zal hun vertrouwde Payconiq-product technisch evolueren naar Bancontact- en Wero-betaaloplossingen. Hoewel dit op technisch vlak enkele veranderingen met zich meebrengt, zal deze evolutie zich vooral op de achtergrond afspelen. Indien uw Payconiq-betaaloplossing door een derde partij (of de eigen IT-afdeling) werd voorzien op uw kassa, factuur of website, moet er een kleine aanpassing worden doorgevoerd. Meer info voor hierover vindt u verder op deze pagina. 

Concreet zullen Payconiq-betalingen worden vervangen door Bancontact en Wero-betalingen via de bestaande QR-code. Klanten kunnen zoals voordien blijven betalen met hun Payconiq by Bancontact-app of hun bankapp.  

Wat verandert er voor mij en mijn klanten? 

Niet veel. Zoals eerder vermeld, vraagt deze evolutie op technisch vlak enkele veranderingen, maar deze zullen voor u amper merkbaar zijn. Eind 2025 zal uw Payconiq-stickeroplossing of Payconiq GO-oplossing evolueren naar Bancontact- en Wero-betaaloplossingen. Deze aanpassing in uw betaalsysteem gebeurt voor u automatisch en op de achtergrond. Uw huidige Payconiq QR-code en de Payconiq GO-app blijven hetzelfde; u kan deze dus gewoon verder blijven gebruiken. Het enige wat verandert is dat u met dezelfde QR-codes voortaan betalingen via Bancontact en Wero zal kunnen ontvangen. Uw klanten kunnen nog steeds in uw zaak betalen met hun Payconiq by Bancontact- of hun bankapp. 

Deze evolutie in uw betaalsysteem geldt tegen dezelfde prijsvoorwaarden als vandaag.

Hoewel u via uw vernieuwde betaalplatform nog steeds mobiele betalingen kan accepteren, zullen betalingen met maaltijdcheques via een QR-code niet langer mogelijk zijn. Zodra uw account is overgezet naar het nieuwe betalingssysteem, kunt u geen betalingen met maaltijdcheques meer accepteren via uw mobiele betaaloplossing. Dit heeft echter geen invloed op het accepteren van betalingen met maaltijdchequekaarten via een betaalterminal.

In 2026 zal tenslotte ook de Payconiq-naam verdwijnen en zal deze vervangen worden door een nieuwe naam. Op technisch vlak zal hiervoor niets veranderen, enkel het marketingmateriaal zal er anders uitzien. Ook het design van uw QR-code en de naam van de Payconiq GO-app zullen op termijn veranderen (de QR-code zelf blijft hetzelfde).

De komende maanden zal u van ons verdere communicaties ontvangen. Het kan zijn dat er in de aanloop naar deze evolutie enkele zaken in uw handelaarsaccount moeten worden aangepast. Mocht dit het geval zijn, dan nemen wij hierover contact met u op. Hou dus zeker uw mailbox (van het e-mailadres gekoppeld aan uw handelaarsaccount) in het oog.

Nog vragen?

Zal ik nog steeds dezelfde sticker kunnen gebruiken?

tags

Ja. U zal gewoon uw huidige Payconiq-sticker kunnen blijven gebruiken, zelfs wanneer uw systeem evolueert naar het Bancontact- en Wero-betaalsysteem. 

Na de naamsverandering in 2026, zal u van ons een pakket ontvangen met nieuw marketingmateriaal met de nieuwe naam, waaronder vernieuwde QR-codestickers (uw QR-code zelf blijft hetzelfde, het design en de naam errond zullen er anders uitzien). 

Zal ik nog steeds toegang hebben tot het Payconiq-handelaarsportaal?

tags

Ja. Let op: als deel van deze evolutie, zal het handelaarsportaal een update krijgen. Hierdoor zal de link naar het portaal veranderen. De nieuwe link zal u tijdig en duidelijk gecommuniceerd worden, en ook als u nog steeds de oude link bezoekt, zal u worden doorverwezen naar de nieuwe webpagina.  

U zal nog steeds kunnen inloggen met uw huidige login-gegevens, maar zal eenmalig een nieuw wachtwoord moeten instellen bij de eerste login in het vernieuwde portaal.

Blijft de prijs ongewijzigd?

tags

Ja. Deze evolutie is voor u volledig kosteloos en u zal uw vertrouwde betaaloplossing kunnen blijven gebruiken tegen dezelfde prijsvoorwaarden als vandaag. 

Kan ik zelf kiezen wanneer mijn betaalplatform zal evolueren?

tags

Biedt u Payconiq aan via een Payconiq stickeroplossing, of Payconiq GO? Dan wordt de aanpassing in uw betaalsysteem automatisch door Bancontact Payconiq Company uitgevoerd en zal u hier niets van merken. U zal op tijd worden ingelicht wanneer deze aanpassing zal plaatsvinden.

Heeft u een Payconiq-integratie in uw betaaloplossing? M.a.w, werd uw Payconiq-betaaloplossing door een leverancier/integrator (of eigen IT afdeling) voorzien op uw kassa, factuur of website? Dan zal er een aanpassing moeten worden doorgevoerd in uw betaalsysteem. Indien u de integratie zelf doet via een API-sleutel, zal u van ons meer informatie ontvangen over de te ondernemen actie. Werkt u via een derde partij voor uw Payconiq-integratie, gelieve contact op te nemen met uw integrator.

Ook als geïntegreerde oplossing zal Payconiq verdwijnen, maar het zal nog steeds mogelijk zijn mobiele betalingen te ontvangen via een integratie op een kassa, online, op een factuur, in een app of in een gesloten top-up betaalsysteem.  

Eind dit jaar zal het Payconiq-product evolueren naar Bancontact- en Wero-betaaloplossingen. Concreet zullen Payconiq-betalingen worden vervangen door Bancontact en Wero-betalingen via de bestaande QR-code. Klanten kunnen zoals voordien blijven betalen met hun Payconiq by Bancontact-app of hun bankapp.  

Hoewel dit op technisch vlak enkele veranderingen met zich meebrengt, is het onze grootste prioriteit om de impact op de handelaar te minimaliseren, zodat de continuïteit van zijn/haar activiteiten gewaarborgd is.  

Wat verandert er voor mij en mijn klanten? 

Algemeen gezien zal er een kleine aanpassing moeten gebeuren in uw betaalsysteem (wijziging end-point van de API). Hoe dat precies moet, wordt duidelijk beschreven op het nieuwe ontwikkelaarsportaal dat reeds met u en uw integrator gedeeld werd.  

Werkt u voor uw Payconiq-integratie samen met een derde partij (integrator)? 

Uw integrator zal de aanpassing in uw systeem voorzien. Wij hebben hen ondertussen alle nodige instructies bezorgd. Gelieve ook zelf rechtstreeks contact op te nemen met uw integrator, voor een zo vlot mogelijk verloop van deze aanpassing. Voor concrete vragen over de evolutie kan u eveneens bij hen terecht.

Bent u zelf verantwoordelijk voor de integratie via de Payconiq API in uw betaaloplossing, of bent u een integrator? 

U heeft van ons reeds concrete informatie ontvangen via e-mail, inclusief de link naar het geüpdatete ontwikkelaarsportaal. Indien u deze communicatie niet heeft ontvangen, gelieve contact op te nemen met devsupport@payconiq.be.

Hoewel u via uw vernieuwde betaalplatform nog steeds mobiele betalingen kan accepteren, zullen betalingen met maaltijdcheques via een QR-code niet langer mogelijk zijn. Zodra uw account is overgezet naar het nieuwe betalingssysteem, kunt u geen betalingen met maaltijdcheques meer accepteren via uw mobiele betaaloplossing. Dit heeft echter geen invloed op het accepteren van betalingen met maaltijdchequekaarten via een betaalterminal.

Nog vragen?

Ik heb een specifieke vraag over de evolutie van mijn betaaloplossing. Bij wie kan ik terecht?

tags

Voor vragen over uw Payconiq-stickeroplossing of Payconiq GO, kan u zoals gewoonlijk bij ons Support-team terecht via het contactformulier.

Indien u voor uw Payconiq-integratie samenwerkt met een integrator, kan u bij uw integrator terecht voor meer informatie.

Integreert u zelf Payconiq in uw betaaloplossing via API, dan kan u bij specifieke vragen zoals steeds contact opnemen met het Support-team via devsupport@payconiq.be.

Zal ik nog steeds toegang hebben tot het Payconiq-handelaarsportaal?

tags

Ja. Let op: als deel van deze evolutie, zal het handelaarsportaal een update krijgen. Hierdoor zal de link naar het portaal veranderen. De nieuwe link zal u tijdig en duidelijk gecommuniceerd worden, en ook als u nog steeds de oude link bezoekt, zal u worden doorverwezen naar de nieuwe webpagina.  

U zal nog steeds kunnen inloggen met uw huidige login-gegevens, maar zal eenmalig een nieuw wachtwoord moeten instellen bij de eerste login in het vernieuwde portaal.

Blijft de prijs ongewijzigd?

tags

Ja. Deze evolutie is voor u volledig kosteloos en u zal uw vertrouwde betaaloplossing kunnen blijven gebruiken tegen dezelfde prijsvoorwaarden als vandaag. 

Kan ik zelf kiezen wanneer mijn betaalplatform zal evolueren?

tags

Biedt u Payconiq aan via een Payconiq stickeroplossing, of Payconiq GO? Dan wordt de aanpassing in uw betaalsysteem automatisch door Bancontact Payconiq Company uitgevoerd en zal u hier niets van merken. U zal op tijd worden ingelicht wanneer deze aanpassing zal plaatsvinden.

Heeft u een Payconiq-integratie in uw betaaloplossing? M.a.w, werd uw Payconiq-betaaloplossing door een leverancier/integrator (of eigen IT afdeling) voorzien op uw kassa, factuur of website? Dan zal er een aanpassing moeten worden doorgevoerd in uw betaalsysteem. Indien u de integratie zelf doet via een API-sleutel, zal u van ons meer informatie ontvangen over de te ondernemen actie. Werkt u via een derde partij voor uw Payconiq-integratie, gelieve contact op te nemen met uw integrator.