Een evolutie van onze merken in 2026
Het merk Payconiq zal in de loop van 2026 verdwijnen en in 2026 zullen onze identiteit en onze merken een make-over krijgen. In het voorjaar van 2026 wordt ons bedrijf ‘Bancontact Company’ en onze mobiele betaaloplossing evolueert naar ‘Bancontact Pay’.

Het is geen nieuws dat het huidige Payconiq-platform voor handelaars evolueert naar een betaalplatform dat vandaag mobiele betalingen via Bancontact accepteert, en in het voorjaar van 2026 ook Wero. Consumenten kunnen blijven betalen in de winkel of online met hun Payconiq by Bancontact-app of hun bankapp. Dit maakt deel uit van een groter verhaal waarin we een nieuw tijdperk ingaan.
Wat er in het voorjaar van 2026 voor consumenten verandert: de komst van 'Bancontact Pay'
Voor de twee miljoen gebruikers van de huidige Payconiq by Bancontact-app zal de overgang heel eenvoudig zijn: de huidige app wordt geüpdatet naar de Bancontact Pay-app. De update gebeurt automatisch en je hoeft hiervoor niets opnieuw te downloaden. De verandering van de app is vooral visueel (nieuwe naam, logo, kleuren). Alle functies zoals betalingen via QR-code in winkels, tussen vrienden en online, veranderen niet. Ook het toevoegen van klantenkaarten, ontvangen en betalen van facturen in de app, de aankoop van trein- en bustickets, enzovoort blijft mogelijk via Bancontact Pay.
Voor Belgische consumenten zorgt deze evolutie voor meer duidelijkheid, zowel online als in winkels. Voor online betalingen zullen drie nieuwe merken verschijnen onder de paraplu van Bancontact, die moeten zorgen voor een eenvoudigere en duidelijkere betaalervaring:
- ‘Bancontact Pay’: voor mobiele betalingen via de bankapp of de Bancontact Pay app (de huidige ‘Payconiq by Bancontact’-app).
- ‘Bancontact Card’: voor online betalingen met een Bancontact-debetkaart via een kaartlezer.
- ‘Bancontact One Click’: voor betalingen met één klik waarbij de consument zijn betaalkaartgegevens eerder al met de handelaar gedeeld heeft (bijvoorbeeld voor recurrente betalingen zoals abonnementen).
De huidige Payconiq-stickers in de winkel worden in het voorjaar van 2026 vervangen door een nieuwe sticker met een QR-code waarop zowel Bancontact Pay als Wero vermeld staan. Deze QR-code kan net als vandaag worden gescand met de bankapps en de Bancontact Pay-app (momenteel de Payconiq by Bancontact-app).
Wat verandert er in het voorjaar van 2026 voor handelaars die Payconiq vandaag accepteren?
Vanaf het voorjaar van 2026 zullen Payconiq-handelaars hun specifieke tools onder één noemer terugvinden, namelijk ‘Bancontact Pro’:
- De huidige Payconiq GO-app, waarmee de handelaar het te betalen bedrag zelf ingeeft via zijn smartphone of tablet, wordt de Bancontact Pro-app.
- Het Handelaarsportaal waarmee handelaars hun transacties kunnen volgen en hun handelaarsaccount kunnen beheren, krijgt ook de naam Bancontact Pro.
Het nieuwe betaalplatform Bancontact en Wero wordt tussen oktober en december 2025 ter beschikking gesteld van handelaars. Dit platform accepteert nog steeds betalingen via de app Payconiq by Bancontact (in de toekomst ‘Bancontact Pay’) en bankapps. Het ondersteunt vandaag Bancontact en zal in het voorjaar van 2026 ook Wero ondersteunen.
Nieuw promotiemateriaal in de winkel: in het voorjaar van 2026 ontvangt elke handelaar nieuwe visuele dragers, inclusief een sticker met QR-code en vitrinemateriaal, om te tonen dat hij Bancontact en Wero betalingen aanvaardt.
Bancontact: een vertrouwd merk, klaar voor de toekomst
Met bijna 18 miljoen kaarten in omloop, 2 miljoen actieve appgebruikers, integratie in de meeste bankapps en meer dan 2,5 miljard transacties per jaar, is Bancontact diep verankerd in het dagelijks leven van de Belgische consument. Het merk staat bekend als het op één na meest ‘betekenisvolle’ merk van het land (Havas Meaningful Brands 2025) en staat synoniem voor eenvoudige en veilige elektronische betalingen. De nieuwe identiteit van Bancontact Company bouwt op dit vertrouwen en richt de blik op een nieuw tijdperk van innovatie.
