Biepen en tikken is het nieuwe betalen

publish date
30 september 2021

De Belgen gebruiken steeds vaker hun smartphone om te betalen. In de eerste acht maanden van dit jaar hebben ze al evenveel mobiel betaald als in heel 2020, zo blijkt uit cijfers van Bancontact Payconiq Company. Ook de contactloze kaart heeft een prominente plek veroverd in onze portefeuille: voor het eerst vinden er meer contactloze Bancontact-betalingen plaats in de winkel dan traditionele Bancontact-betalingen waarbij je de kaart in de betaalterminal steekt en altijd je pincode ingeeft.

Mobiel betalen

Vooral online valt de dominantie van de smartphone op. In augustus betaalden we al 75% van alle online aankopen die we via Bancontact of Payconiq deden, met onze mobiele telefoon. Een QR-code scannen is dan ook minder omslachtig dan een kaartlezer zoeken en handmatig je kaartnummer ingeven. 

Ook in de winkel halen we steeds vaker onze smartphone boven om af te rekenen. In augustus betaalden we meer dan 1 miljoen keer mobiel in een fysiek winkelpunt. Vergeleken met februari 2020 (voor Corona), is dit bijna een verdrievoudiging van het aantal mobiele betalingen in de winkel.

Contactloos betalen

Naast biepen zijn de Belgen ook massaal gaan ‘tikken’ om iets af te rekenen. In augustus vond er zelfs een symbolische overdracht plaats van traditionele naar contactloze kaartbetalingen. Bij 50,8% van alle Bancontact-betalingen in de winkel werd de kaart tegen de terminal getikt, contactloos dus. Het is voor het eerst dat er meer contactloze Bancontact-betalingen werden geteld dan traditionele Bancontact-betalingen waarbij je de kaart in de betaalterminal steekt en altijd je pincode ingeeft. Intussen is 86% van alle Bancontact-kaarten uitgerust met de contactloze betaalfunctie. Het is een hygiënische manier om aankopen af te rekenen, want je hoeft het toetsenbord (meestal) niet meer aan te raken.

Lees hier het volledige persbericht