Smartphone is onze nieuwe portemonnee geworden

publish date
27 september 2022

Ook dit jaar klimt het aantal mobiele betalingen met Payconiq en Bancontact steil omhoog. Tussen januari en augustus haalden de Belgen 37% keer vaker hun smartphone boven om te betalen dan in dezelfde periode vorig jaar. De groeiende populariteit van mobiel betalen via Payconiq op zomerfestivals verklaart een deeltje van het succes. In augustus betaalden we voor het eerst zo’n 2 miljoen keer met een scan van een QR-code voor onze aankopen in de fysieke winkel en op festivals.

Wie dacht dat de forse groei van mobiele betalingen zou afremmen na corona, heeft het mis. Tussen januari en augustus 2022 betaalden de Belgen ruim 171 miljoen keer met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die de mobiele betaaloplossingen van Bancontact en/of Payconiq heeft geïntegreerd. Dat is een stijging met alweer 37% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het aantal mobiele betalingen afklokte op 125 miljoen. Vergeleken met de eerste coronaperiode (januari – augustus 2020) is de groei nog veel explosiever: op amper twee jaar tijd zijn we 131% meer mobiel gaan betalen. 

FESTIVALZOMER

Dat we in 2022 weer een echte festivalzomer mochten beleven, zit daar voor een beetje tussen. In 2022 was de QR-code alomtegenwoordig op bijna 60 festivals en zomerbars (waar er dat in 2017 nog maar 9 waren). De festivalgangers ‘biepten’ ruim 578.000 keer met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die Payconiq aanbiedt om hun bakje friet of pintje bier te betalen – een veelvoud van vorige jaren, zoals te zien is op onderstaande grafiek.

De Belgen gebruikten dit jaar ook massaal de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die Payconiq en/of Bancontact geïntegreerd heeft om elkaar terug te betalen. Van januari tot en met augustus gaat het al om bijna 28 miljoen betalingen tussen vrienden, een stevige stijging met 62% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (17 miljoen).

CONTACTLOOS BETALEN

In augustus rekenden we 81% van onze online aankopen met Bancontact af met onze smartphone. We betaalden slechts 19% van alle online aankopen met Bancontact via een bankkaart en kaartlezer.  Een jaar geleden lag deze verhouding nog op 75% met de app versus 25% met de kaart, in 2020 was dat 65% en versus 35% en in augustus 2019 betaalden we maar 53% van onze online aankopen mobiel versus 47% met de kaart en de kaartlezer. Een QR-code scannen is dan ook minder omslachtig dan een kaartlezer zoeken en handmatig je kaartnummer ingeven. 

In de winkel blijven we graag betalen met de bankkaart - vooral als het contactloos kan. In augustus verliep 61% van alle betalingen met Bancontact in de winkel contactloos, waar dat in augustus 2021 nog 51% was. Intussen hebben quasi alle Bancontact-kaarten (95% van de 17 miljoen) een contactloze functie.

BIEPEN

Tikken én biepen, dat zijn vandaag de favoriete manieren om aan de kassa te betalen. Want ook de smartphone duikt steeds vaker op als betaalmiddel in de winkel. Vorige maand rekenden we bijna 1,5 miljoen keer mobiel af met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die Payconiq heeft geïntegreerd in een winkelpunt. Dat is een groei met 39% ten opzichte van augustus 2021. 

Het aantal handelaars dat een QR-code van Payconiq aanbiedt, is dan ook sterk gestegen. Vandaag aanvaarden al meer dan 61.000 Belgische handelaren mobiele betalingen met Payconiq (ten opzichte van 45.000 handelaars een jaar geleden). De klant hoeft alleen maar met zijn smartphone de QR-code van Payconiq te scannen op een sticker, betaalterminal of kassascherm. 

CONCLUSIE

Samengevat kunnen we stellen dat de smartphone onze nieuwe portemonnee aan het worden is. In de eerste acht maanden van dit jaar hebben al 5,3 miljoen Belgen minstens één mobiele betaling uitgevoerd met de Payconiq by Bancontact app of een bancaire app die de mobiele betaaloplossing van Bancontact en/of Payconiq heeft geïntegreerd. Bovendien winnen mobiele betalingen nog steeds terrein. De Payconiq by Bancontact-app werd in dezelfde periode (januari-augustus) ruim 1,3 miljoen keer gedownload, een groei met 10% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.