De Ligue Royale Belge pour la Protection des Oiseaux “nid you’

publish date
25 juli 2023

We nemen je terug naar afgelopen maart. Toen lanceerden we een wedstrijd om goede doelen te helpen meer geld in te zamelen. We nodigden Belgische goede doelen uit om aan de wedstrijd deel te nemen. De hoofdprijs was een 7-daagse promotiecampagne op meer dan 1.000 reclameschermen van JCDecaux. Kijk deze zomer uit naar Scan for Change-posters bij jou in de buurt.

Proficiat Ligue Royale Belge pour la Protection des Oiseaux: onze Waalse winnaar

'We nid you', een bewuste woordspeling van de Ligue Royale Belge pour la Protection des Oiseaux (LRBPO). Toen we de winnaars van de Scan for Change-wedstrijd selecteerden, sprong deze speelse tekst meteen in het oog. In het Engels uitgesproken als 'need', betekent dit woord in het Frans namelijk ook 'nest'.  


De LRBPO runt het enige natuurverzorgingscentrum in de regio Brussel. Een natuurverzorgingscentrum runnen in een hoofdstad met meer dan een miljoen inwoners vormt uiteraard een heuse uitdaging. 

Al meer dan 30 jaar wijden ze zich aan dit werk en net als in een ziekenhuis werken ze de klok rond. Dat is nu eenmaal zo, als je met levende wezens werkt. Vaak doen zich noodgevallen voor en het centrum ontvangt een voortdurende stroom van nieuwe patiënten. Het verbond is vooral afhankelijk van giften om de behandelings- en verzorgingskosten van de vogels te dekken.   

Natalia Grega, hoofd communicatie en marketing bij LRBPO: "Geldinzamelacties zijn altijd een grote uitdaging voor non-profitorganisaties, en al zeker voor een activistische organisatie als de onze. Vanaf het begin heeft LRBPO ervoor gekozen om in beperkte mate subsidies te ontvangen van de verschillende overheden, om haar onafhankelijk te behouden." 

"We zijn dan ook erg blij als "Waalse" winnaar van de wedstrijd "Scan for Change!", vervolgt Natalia. "Dankzij de promocampagne, kunnen we een breed publiek bewust maken van de bescherming en het welzijn van wilde dieren. En bovenal is het een prachtige kans voor inwoners in alle uithoeken van het Waalse Gewest om een rol te spelen in de bescherming van vogels en het redden van wilde dieren in België." 

En nu hebben ze jou nodig om hun werk verder te kunnen zetten in moderne faciliteiten, waar de dieren zo goed mogelijk verzorgd kunnen worden en kunnen revalideren. In hun Scan for Change-campagne trekken ze de aandacht met humor en de close-up van de vogel.  

‘We nid you’, ook in de Payconiq by Bancontact-app

Tijdens de campagne kan het publiek rechtstreeks via de Payconiq by Bancontact-app geld schenken aan één van de drie winnende goede doelen. Ga naar 'diensten' in de app en klik vervolgens op 'giften'. 

De winnende campagnes van Scan for Change 

In maart 2023 riepen we Belgische non-profitorganisaties op mee te doen aan een inzamelingscampagne die gebruikmaakte van de Scan & Donate-dienst van Payconiq. Goede doelen van over heel België namen hieraan deel, waaronder medische goede doelen en natuurbeschermingsorganisaties, die er alles aan deden om ons van hun inzamelingscampagnes te overtuigen.  

Samen met een onafhankelijke jury van JCDecaux, selecteerden we uiteindelijk 3 winnaars. De jury kende elke campagne punten toe op basis van creativiteit, strategie en integratie van de QR-code van Payconiq. 

De drie winnende campagnes van de allereerste Scan for Change-wedstrijd zijn: 

  • River Cleanup: ‘Happy plastic birthday’ 
  • TWERK: ‘Scan Sven’ 
  • Ligue pour la Protection des Oiseaux: 'We ‘nid’ you' 

 

Houd onze nieuwssite en de posters in je straat in de gaten en steun het goede doel van jouw voorkeur.