Nieuws2018-07-18T12:13:08+00:00

Brussel, dinsdag 3 juli 2018

Nathalie Vandepeute benoemd als CEO van nieuwe bedrijf ‘Bancontact Payconiq Company’

Sinds 29 juni staat Nathalie Vandepeute aan het roer van het nieuwe bedrijf Bancontact Payconiq Company. Zij zal haar jarenlange ervaring in de bankwereld inzetten om zoveel mogelijk Belgen aan het mobiele betalen te krijgen. Haar objectief is onder meer een unieke, eengemaakte betaalapp te lanceren en elektronisch en mobiel betalen eenvoudiger te maken dan ooit voor consument en handelaar.

Eind maart werd de fusie van Bancontact Company en Payconiq Belgium aangekondigd. Nu is ook bekend wie het nieuwe bedrijf zal leiden: Nathalie Vandepeute, tot nu toe Head of Product Management Daily Banking bij BNP Paribas Fortis.

Bancontact Payconiq Company werd opgericht op initiatief van vijf Belgische banken: AXA Bank, Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. Zij waren ook alle vijf aandeelhouders van Bancontact Company en, uitgezonderd AXA Bank, ook van Payconiq Belgium. Sinds eind maart werken de teams van Bancontact en Payconiq nauw samen aan het nieuwe verhaal. De fusie heeft geen impact op de werkgelegenheid. Het nieuw bedrijf opereert voorlopig zowel vanuit de kantoren in Brussel (ex-Bancontact Company) als Hasselt (ex-Payconiq Belgium).

EEN EENGEMAAKTE BETAALAPP

Bancontact Payconiq Company zal innovatieve producten lanceren voor zowel binnenlandse als Europese betalingen. Spilproduct wordt een eengemaakte betaalapp voor mobiele betalingen. De eengemaakte app zal het beste van twee werelden combineren.

Enerzijds is er de verrassende eenvoud van de Payconiq-app, waarbij je iemand kan terugbetalen louter op basis van het telefoonnummer in je contactenlijst. In winkels of webshops betaal je door de Payconiq QR-code te scannen. Payconiq-handelaars ontvangen rechtstreeks het geld op hun rekening, zonder dat ze een betaalterminal nodig hebben.

Daartegenover staat de grote reikwijdte van de Bancontact-app, die steunt op een breed gedragen netwerk van banken, webshops, handelaars en distributeurs. De meest recente BeCommerce Market Monitor (juni ’18) toont aan dat Bancontact een stevige voorsprong neemt op de kredietkaart als meest populaire online betaalmiddel. De helft van de e-shoppers gebruikt Bancontact om online te betalen.

Tot de lancering van de nieuwe eengemaakte betaalapp kunnen consumenten de huidige betaaloplossingen voor mobiel betalen gewoon verder gebruiken, zowel de Bancontact-app als de Payconiq-app. Ook voor handelaars blijven beide systemen van Bancontact en Payconiq voorlopig naast elkaar bestaan. De vertrouwde Bancontact-kaart blijft gewoon verder bestaan zowel online als in de fysieke winkel.

OVER DE CEO

Nathalie Vandepeute (53) heeft meer dan twintig jaar ervaring in de bankwereld. Ze begon haar carrière in de IT-sector. Ze maakte de switch naar ING waar ze doorgroeide tot Commercial Director en nadien werkzaam was als Marketing Director verantwoordelijk voor Communicatie en Campagnes. Nadien stapte ze over naar BNP Paribas Fortis, waar ze verantwoordelijk was voor Product Management Daily Banking en strategische projecten rond betalen. Sinds 29 juni staat ze dus zelf aan het hoofd van een eengemaakt bedrijf, iets wat perfect strookt met haar levensmotto: ‘Als je snel wil gaan, wandel dan alleen. Als je ver wil gaan, wandel dan samen.’ “Ik kijk er echt naar uit om met dit enthousiaste, getalenteerde team aan de slag te gaan. Samen zullen we bouwen aan het betaalmodel van de toekomst, waar de gebruiker op elk moment centraal staat – of hij nu mobiel of met de kaart betaalt. Het is een prachtig nieuw bedrijf om te mogen leiden”, aldus Vandepeute. “Hou alvast een plaatsje vrij in de agenda’s in het najaar. Dan zal ik zeker klaarstaan om terug te koppelen met meer details over de strategie, de toekomstvisie en de nieuwe producten van Bancontact Payconiq Company.

Kim Van Esbroeck, voormalig CEO van Bancontact Company, krijgt binnen het nieuwe bedrijf de belangrijke rol van Chief Commercial Officer, waarmee ze aan het hoofd komt te staan van Sales, Business Development en Merchant Support. Dankzij de expertise van Kim verstevigde Bancontact Company het laatste anderhalf jaar zijn positie op het vlak van mobiel betalen en e-commerce. Haar knowhow en 17 jaar ervaring in de wereld van elektronisch betalen blijven een hoeksteen voor de verdere ontwikkeling van Bancontact Payconiq Company.

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Perscontact

Lotta de Meulenaere
Chief Marketing Officer Bancontact Payconiq Company
Aarlenstraat 82
1040 Brussel, België
T +32 2 709 54 53
[email protected]

Over Bancontact Payconiq Company

Bancontact Company, het bedrijf achter het favoriete betaalmiddel van de Belgen ‘Bancontact’, smelt samen met de innovatieve betaalapp Payconiq. Door de fusie kunnen beide betaalspelers optimaal inspelen op de snelle veranderingen in de (internationale) betaalwereld. Bancontact Payconiq Company werd eind juni 2O18 opgericht op gezamenlijk initiatief van AXA Bank, Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, en KBC. Spilproduct wordt een eengemaakte betaalapp, die het beste van twee werelden combineert.

Mobiel betalen wint steeds meer aan terrein in ons land. Elke maand gebeuren er 2 miljoen aankopen met de Bancontact-app, en bij Payconiq zijn al ruim 45.OOO Belgische winkeliers aangesloten. Voor hen is Payconiq de manier om mobiele betalingen te ontvangen zonder bijkomende investering. Het totale aantal mobiele betalingen met de apps van Bancontact Company en Payconiq Belgium verviervoudigde in 2O17 ten opzichte van 2O16. Tegelijk blijft de Bancontact-kaart het speerpunt van elektronisch betalen, met ruim 1,42 miljard transacties per jaar. De app en andere innovaties vormen daar de perfecte aanvulling op, zodat je altijd en overal kunt betalen met de kaart of met de app, voor kleine of grote bedragen, aan de kassa, op het web, in de app van een handelaar of tussen vrienden.

Brussel/Hasselt, dinsdag 27 maart 2018

Bancontact Company en Payconiq Belgium brengen expertise en innovatie onder één dak.

Bancontact Company en Payconiq Belgium kondigen aan dat zij de intentie hebben om te fuseren tot één bedrijf, ‘Bancontact Payconiq Company’. De aandeelhouders van Bancontact Company en Payconiq Belgium tekenden daarover een werkovereenkomst op maandag 26 maart 2018. De realisatie van de fusie staat gepland voor einde tweede kwartaal van dit jaar. Het nieuwe Belgische bedrijf zal nieuwe innovatieve producten voor zowel binnenlandse als Europese betalingen aanbieden, zoals een eengemaakte betaal-app ‘Payconiq by Bancontact’. Voorlopig blijven de twee bestaande betaalapps (Bancontact-app en Payconiq-app) beschikbaar. De vertrouwde Bancontact-kaart blijft gewoon verder bestaan, zowel online als in de fysieke winkel. De Bancontact-kaart verandert ook niet van naam.

‘BEST OF BOTH WORLDS’

De fusie belooft het beste van twee werelden voor consumenten en handelaars. Met Payconiq betaal je mobiel. Mobiele betalingen zijn betalingen uitgevoerd met een smartphone. Je koppelt je bankrekening aan de Payconiq-app. In winkels of webshops betaal je door de QR-code te scannen. Je bevestigt je betaling met je vingerafdruk of PIN. Payconiq-handelaars ontvangen via mobiele betalingen rechtstreeks het geld op hun rekening zonder dat ze bijkomende hardware zoals een betaalterminal nodig hebben. Bancontact Company, dat zowel de Bancontact-kaart als de mobiele Bancontact-app aanbiedt, staat dan weer garant voor een grote reikwijdte bij de consument, dankzij het breed gedragen vertrouwen en dito netwerk van webshops, handelaars, distributeurs en banken. Door de fusie zullen de aanvullende expertise en innovatie van Bancontact Company en Payconiq Belgium onder één dak worden samengebracht om optimaal te kunnen inspelen op de sterk groeiende vraag naar veilige, performante en gebruiksvriendelijke betaaloplossingen.

Michael Anseeuw, voorzitter van de raad van bestuur van Bancontact Company: “Het is belangrijk om vanuit België een pioniersrol te blijven spelen in het Europese betaallandschap. De opportuniteiten zijn enorm. Dat vraagt om een bundeling van expertise en talent.”

VIJF BANKEN, BETAALOPLOSSINGEN VOOR IEDEREEN

Vijf banken scharen zich achter het nieuwe Belgische bedrijf. AXA Bank, Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC zijn alle vijf aandeelhouder van Bancontact Company. Belfius, ING en KBC waren al een tijd aandeelhouder van Payconiq Belgium. Recent werd ook BNP Paribas Fortis aandeelhouder van Payconiq Belgium. De betaaloplossingen voor zowel elektronisch betalen als mobiel betalen worden uiteraard niet beperkt tot de klanten van de vijf banken, maar zijn er voor iedereen.

Ivo De Meersman, voorzitter van de raad van bestuur van Payconiq Belgium: “Het nieuwe bedrijf heeft de ambitie om, met een innovatieve en aantrekkelijk geprijsde oplossing, mobiele betalingen binnen het bereik te brengen van alle handelaars, ook degene die vandaag nog geen elektronische betalingen kunnen aanvaarden.”

MOBIEL BETALEN WORDT HET NIEUWE NORMAAL

Betalen met een smartphone wint steeds meer aan terrein. Het “Grote Bancontact Betaalonderzoek 2017”, dat Bancontact Company in november 2017 voorstelde, gaf al aan dat de manier waarop we betalen op een kantelpunt staat. Twee op de drie Belgen hebben nog zelden cash geld op zak. 29% van de bevraagden denkt zelfs dat er over tien jaar geen cash meer zal bestaan. Op 16 maart 2018 stelde Payconiq op zijn beurt de resultaten van de Payconiq-barometer mobiel betalen voor. 91% van de bevraagden gaf aan het komende jaar zeker met de smartphone te zullen betalen. Zes op de tien respondenten zouden het liefst altijd en overal mobiel betalen, en hopen dat handelaars en overheden snel een inhaalbeweging maken om hieraan tegemoet te komen.

De intenties van de Belgen vertalen zich intussen al in concrete cijfers: het totale aantal mobiele betalingen met de apps van Bancontact Company en Payconiq Belgium verviervoudigde in 2017 ten opzichte van 2016. In 2017 verwerkten Bancontact en Payconiq samen zo’n 15 miljoen mobiele betalingen.

Ivo De Meersman: “Bancontact Payconiq Company zal volop inzetten op mobiel betalen. Betalen met smartphone wordt even vanzelfsprekend als betalen met uw Bancontact-kaart vandaag”.

NIEUWE BETAALPRODUCTEN, VERDER BOUWEND OP VERTROUWDE BETAALOPLOSSINGEN

Bancontact Payconiq Company zal nieuwe betaalproducten lanceren, zoals de ‘Payconiq by Bancontact’-app voor mobiele betalingen voor zowel binnen als buiten België. Tot dan wordt verder gebouwd op de vertrouwde betaaloplossingen. Consumenten kunnen de huidige betaalapps en betaalkaart dus gewoon verder blijven gebruiken. Ook voor handelaars blijven beide systemen zoals vandaag bestaan.

Michael Anseeuw: “De integratie tussen Bancontact Company en Payconiq zal geleidelijk verlopen, waarbij we voor de consumenten en handelaars de gekende betaaloplossingen van zowel Payconiq als Bancontact blijven aanbieden”

/////

Bijlage:
Logo

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Perscontact

Lotta de Meulenaere
Chief Marketing Officer Bancontact Payconiq Company
Aarlenstraat 82
1040 Brussel, België
T +32 2 709 54 53
[email protected]

Over Payconiq Belgium

Payconiq Belgium is gevestigd in Hasselt en werd in mei 2017 opgericht op gezamenlijk initiatief van ING, KBC en Belfius. Payconiq Belgium biedt de betaaloplossing Payconiq aan op de Belgische markt. Payconiq is een Europees betaalinitiatief dat in België voor het eerst werd uitgetest en gelanceerd. Inmiddels zijn in België ruim 45.000 winkeliers aangesloten. Eind 2017 was de Payconiq-app meer dan een half miljoen keer gedownload. Met de Payconiq-app kan eenvoudig en gemakkelijk met de smartphone betaald worden waar, wanneer en hoe men maar wil: in winkels, webshops of via mobiele app’s. Voor handelaars is Payconiq de manier om mobiele betalingen te ontvangen zonder dat men hiervoor een betaalterminal nodig heeft. Kortom, mobiel betalen doe je met Payconiq.

Over Bancontact Company

Bancontact, het favoriete betaalmiddel van de Belgen, kun je zowel gebruiken in fysieke winkels, op webshops als via mobiele apps. De marktleider in elektronisch en mobiel betalen past een omni-kanaalstrategie toe die uniek is voor ons land, en blijft ook continu inzetten op technologische innovatie. Mobiel betalen kent vandaag een razendsnelle groei. Elke maand gebeuren er 2 miljoen aankopen (met smartphone of tablet) met de Bancontact-app. 30% van alle online aankopen met Bancontact gebeuren via de Bancontact-app. Tegelijk blijft de Bancontact-kaart het speerpunt van elektronisch betalen, met ruim 1,42 miljard transacties per jaar. De betaalapp en andere innovaties vormen daar de perfecte aanvulling op zodat je altijd en overal kunt betalen met Bancontact, op een makkelijke en betrouwbare manier. Aan de kassa, online of met de smartphone, voor kleine of grote bedragen.

Hasselt, 16 maart 2018

9 op de 10 Vlamingen willen in 2018 mobiel betalen

Payconiq-barometer mobiel betalen: smartphone is de nieuwe portefeuille voor steeds meer consumenten

  • Vlaming omarmt mobiel betalen; niet langer enkel voor ‘techies’
  • Leeftijd 35 tot 44 jaar betaalt het vaakst mobiel
  • Consumenten vragen handelaren en overheden om mobiel betalen vaker te promoten
  • 91 procent geeft aan in 2018 zeker mobiel te zullen betalen

We zijn helemaal klaar om mobiel betalen te omarmen. In een bevraging van Payconiq bij ruim 7.600 Vlamingen geeft 91 procent aan het komende jaar zeker met de smartphone te zullen betalen. Zes op de tien respondenten zouden het liefst altijd en overal mobiel betalen, en hopen dat handelaars en overheden snel een inhaalbeweging maken om tegemoet te komen aan die groeiende goesting.

In het kader van de Week van het Geld organiseerde Payconiq een bevraging rond mobiel betalen, via verschillende kanalen bij gebruikers en niet-gebruikers van de betaalapp. Van de ruim 7.600 respondenten gaf bijna de helft (48,6 procent) aan één tot vijf keer per maand mobiel te betalen. Nog eens 35,5 procent betaalt regelmatig mobiel. Mobiel betalen is het sterkst ingeburgerd bij de leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar, en is ondertussen de early adopters ontgroeid. De mobiele betalers zijn zeker niet allemaal techies, slechts een kwart van de respondenten komt bijvoorbeeld uit de IT of de financiële sector.

Toegenomen belang smartphone

De groep mensen die nu al mobiel betaalt, geeft aan dat te doen omdat ze het een gemakkelijke, snelle en slimme manier van betalen vinden.  En de handelaars kennen hun klanten goed, want in een eerdere bevraging van Payconiq antwoordden die exact hetzelfde op de vraag waarom hun klanten mobiel betalen. Het gebruiksgemak dat mensen aan mobiel betalen toeschrijven, sluit aan bij het toegenomen belang dat we aan onze smartphone hechten. Zeven op de tien respondenten keren om wanneer ze onderweg merken dat ze hun smartphone thuis vergeten zijn, slechts 32,7 procent doet dat voor de portefeuille.

Nood aan meer promotie door handelaars en overheden

Zes op de tien respondenten zeggen dat de stelling ‘Ik betaal altijd en overal mobiel, telkens wanneer ik de kans krijg’ op hen van toepassing is. Er is dus een aanzienlijke groep consumenten die best vaker mobiel wil betalen, maar daar naar eigen aanvoelen nog onvoldoende kansen toe krijgt. Ze zouden het appreciëren als  handelaars mobiel betalen sterker zouden promoten. Ook om vrienden terug te betalen, in cafés en restaurants, op het openbaar vervoer of om te parkeren, staat mobiel betalen hoog op het verlanglijstje. Niet alleen een duidelijke boodschap dus voor de handelaars, maar ook voor de overheden, om meer in te zetten op mobiel betalen.

Begonnen aan de toekomst

Een meerderheid vindt mobiel betalen dé hedendaagse manier van betalen. Zeven op de tien respondenten ziet cash geld op termijn verdwijnen, een meerderheid zelfs binnen dit en tien jaar.

“Het opvallendste resultaat van deze enquête is voor ons niet hoeveel mensen nu al mobiel betalen, maar vooral hoeveel mensen het gaan blijven doen”, reageert Joeri Lieten, CEO van Payconiq. “Iets meer dan 91 procent geeft aan in 2018 zeker mobiel te zullen betalen. Zeker niet alleen techies en jongeren. We zien zelfs dat de oudere generatie mobiel betalen weliswaar iets trager adopteert, maar er – eens ze het geprobeerd hebben – nog sterker bij zweert dan de jongere doelgroepen. Mobiel betalen is heel aanwezig in vlaanderen en België. Samen zijn we nu echt aan de toekomst begonnen, dát is de voornaamste conclusie die we bij Payconiq uit deze enquête halen.”

/////

Bijlage:
Infographic Mobiel betalen

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Perscontact
Saar Dietvorst
[email protected]
+32 468 19 75 07

Over Payconiq

Payconiq is een Europees mobiel betaalinitiatief met kantoren gevestigd in Amsterdam, Brussel, Hasselt en Luxemburg. Payconiq werd in 2014 bedacht in het ING innovatiecentrum in Amsterdam. Ook Belfius, KBC en CBC ondersteunen Payconiq. Inmiddels zijn in België ruim 39.000 winkeliers aangesloten, wordt in Nederland gewerkt aan de uitrol van de betaaldienst en zal Payconiq in Luxemburg gefaseerd worden geïntroduceerd.

Hasselt, 14 november 2017

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars

Payconiq neemt het voortouw in de evolutie naar 100 procent mobiel betalen. De mobiele betaalapplicatie introduceert vandaag de QR-code bij handelaars, een bewuste uitbreiding van de betaalmogelijkheden naast betalen op afstand en via geolocatie. Zo wil Payconiq mobiel betalen nog eenvoudiger en nog toegankelijker maken voor een nog grotere groep mensen.

Mobiel betalen is de toekomst, daar twijfelt niemand nog aan. Het is sneller, eenvoudiger en veiliger dan cash en een goed alternatief voor kaartbetalingen. Zowel voor de betaler als voor de ontvanger. Met meer dan een half miljoen downloads en gemiddeld 500 extra handelaars die zich elke week aansluiten op het netwerk, is Payconiq een voortrekker in de evolutie richting 100 procent mobiel betalen.

“Met de introductie van de QR-code willen we die evolutie helpen versnellen”,benadrukt Joeri Lieten, CEO van Payconiq. “De QR-code is vertrouwde technologie, denk maar aan het inchecken op de luchthaven of het scannen van concerttickets aan de ingang van de zaal. De QR-code bij handelaars maakt mobiel betalen extra eenvoudig en extra toegankelijk. Ook voor mensen die nu misschien de stap nog niet hebben gezet naar mobiel betalen.”

Unieke uitbreiding

De QR-code is een manier om handelaars snel te identificeren. Elke handelaar heeft een persoonlijke QR-code ontvangen, een sticker die hij aan de kassa bevestigt. Hij heeft dus geen hardware nodig. Consumenten kunnen die QR-code eenvoudig scannen met hun Payconiq-app. Ze moeten alleen nog het te betalen bedrag ingeven, en de betaling bevestigen met een PIN-code of hun vingerafdruk. Wie de Payconiq-app vanaf 14 november downloadt of een update geeft, krijgt de QR-scanner als openingsscherm te zien. Zo kan er meteen gescand worden en verloopt de betaling nog gemakkelijker en vlotter.

“De QR-code is een extra optie die Payconiq aanbiedt voor betalingen bij handelaars”, legt Joeri Lieten uit. “Vrienden terugbetalen kan nog altijd zonder dat je bij elkaar in de buurt moet zijn, door ze simpelweg aan te tikken in je contactenlijst. Winkels of restaurants kan je nog altijd selecteren op basis van je geolocatie. Nu komt daar ook betalen met QR-code bij. Onze gebruikers kiezen dus zelf op welke manier ze het liefst betalen.”

Identieke betaalervaring

“De introductie van de QR-code biedt Payconiq de mogelijkheid om nieuwe innovatieve oplossingen uit te werken. Zo integreren we Payconiq-betalingen bijvoorbeeld in de kassasystemen van softwarebedrijven die actief zijn in food, non-food, horeca en retail. Dat geeft hen het unieke voordeel dat hun klanten geen bedrag meer hoeven in te vullen bij het betalen. Verder anticiperen we met de QR- code ook al op toekomstige expansie voor Payconiq. De QR-scanner laat ons toe om gebruikers overal dezelfde, identieke betaalervaring te garanderen.”

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Perscontact
Saar Dietvorst
[email protected]
+32 468 19 75 07

Over Payconiq

Payconiq is een Europees mobiel betaalinitiatief met kantoren gevestigd in Amsterdam, Brussel, Hasselt en Luxemburg. Payconiq werd in 2014 bedacht in het ING innovatiecentrum in Amsterdam. Ook Belfius, KBC en CBC ondersteunen Payconiq. Inmiddels zijn in België ruim 39.000 winkeliers aangesloten, wordt in Nederland gewerkt aan de uitrol van de betaaldienst en zal Payconiq in Luxemburg gefaseerd worden geïntroduceerd.

Luxemburg, 1 september 2017

Payconiq kiest Luxemburg voor vestiging hoofdkantoor

Europese uitbreiding aangestuurd vanuit Luxemburg met ondersteuning van internationale banken

Payconiq, de mobiele betaaldienst voor online, onderweg en onderling betalen, vestigt haar hoofdkantoor in Luxemburg. Het bedrijf verhuist uit Amsterdam, waar het in de innovatiekweekvijver en onder de vleugels van ING is ontstaan en uitgegroeid. In de ‘payments’ hoofdstad van Europa gaat Payconiq vanaf vandaag verder als zelfstandige entiteit.

Luxemburg zal de thuishaven vormen voor de aansturing van de huidige landen waar Payconiq actief is, alsmede de verdere uitbreiding in Europa. Payconiq zal na de verhuizing onder toezicht komen te staan van de Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF), de toezichthoudende autoriteit voor de financiële sector van het Groothertogdom Luxemburg.

Payconiq wordt door de verhuizing een zelfstandige entiteit met de investering van ING, KBC en Belfius als aandeelhouders. In de nabije toekomst zullen meer internationale banken deelnemen aan de mobiele betalingsdienst.

Duke Prins, CEO van Payconiq, zegt: “De vestiging van ons hoofdkantoor in het hart van West-Europa is een nieuwe fase in de ontwikkeling van Payconiq als Europese betaaldienst. Met krachtige internationale banken als aandeelhouder kunnen we als zelfstandige entiteit nog sneller groeien.”

Payconiq, al actief in België en binnenkort ook in Nederland, bundelde vorige maand nog de krachten met Digicash Payments, de mobiele betalingsservice die wordt verstrekt in samenwerking met verschillende banken in Luxemburg. Door de samengang zal vanaf 2018 in de gehele Benelux betaald kunnen worden met Payconiq, zowel online, onderweg in winkels als onderling tussen gebruikers.

Noot voor de pers

Over Payconiq

Payconiq is een Europees mobiel betaalinitiatief met kantoren gevestigd in Amsterdam, Brussel, Hasselt en Luxemburg. Payconiq werd in 2014 bedacht in het ING innovatiecentrum in Amsterdam. Inmiddels zijn in België ruim 37.000 winkeliers aangesloten, wordt in Nederland gewerkt aan de uitrol van de betaaldienst en zal Payconiq in Luxemburg gefaseerd worden geïntroduceerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met:

Chris Peters, Glasnost International, namens Payconiq
Email: [email protected]

Luxemburg, 2 augustus 2017

Payconiq gaat samen met het Luxemburgse Digicash

Acquisitie maakt mobiel betalen in de hele Benelux mogelijk

Payconiq kondigt vandaag de uitbreiding naar Luxemburg aan door de krachten te bundelen met Digicash Payments SA, het bedrijf achter de Luxemburgse mobiele betaaldienst Digicash. Payconiq heeft als doel een sterk partnerschap met de banken en winkeliers van Luxemburg te vormen en om verder te bouwen op de inspanningen die de afgelopen jaren zijn gemaakt door Digicash, om zo uit te groeien tot de meest geavanceerde mobiele betalingsopstelling in Europa. Dankzij het bundelen van de krachten zal het internationale aspect van Payconiq de consumentenbeleving van mobiel betalen in Luxemburg zowel online, onderweg en onderling gaan versterken.

Payconiq, al actief in België en binnenkort ook in Nederland, krijgt van grootbanken ING en KBC de nodige ondersteuning voor de belangrijke uitbreiding. De overname van het succesvolle Digicash Payments, de mobiele betalingsservice die wordt verstrekt in samenwerking met de banken van Luxemburg en waar meer dan 25% van de Luxemburgse bevolking gebruik van maakt, vindt plaats onder het toezicht van de Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF). Op korte termijn kunnen Digicash-klanten blijven vertrouwen op de mobiele betaaldienst die de Luxemburgse banken via hun Digicash-apps leveren. Payconiq streeft ernaar de uitbreiding van diensten voor consumenten en (online) handelaren in de eerste helft van 2018 te voltooien.

Duke Prins, CEO van Payconiq, zegt over de internationale uitbreiding: “Het innovatieve werk van banken en de ondernemers achter Digicash zal een belangrijke pijler gaan vormen van het gecombineerde product dat we bouwen. Ons doel is om nauw samen te gaan werken met de Digicash gemeenschap van consumenten, winkeliers en banken. De gezamenlijke filosofie, bedrijfsopstelling en productontwerp vormt een stabiele basis en geeft een goed voorbeeld van een Benelux-partnerschap dat een sterke basis legt voor een Europese toekomst in digitale betalingen.”

Over Payconiq

Betalen zonder IBAN-rekeningnummer

Payconiq maakt mobiel betalen mogelijk door in één app alle manieren van betalen te ondersteunen – online in webshops, onderweg in winkels en onderling tussen gebruikers. Consumenten hoeven het IBAN-rekeningnummer van de begunstigde niet te kennen om een betaling te verrichten. In winkels en online kunnen consumenten betalen door het scannen van een QR-code of via een direct-link naar de app. Onderling wordt betaald door de koppeling van de app, en dus de bankrekening, aan het telefoonnummer. Door de app toegang te geven tot de contactenlijst kan een ontvanger eenvoudig geselecteerd worden.

Internationaal

Met de toevoeging van Luxemburg kunnen straks in de hele Benelux betalingen worden gemaakt en ontvangen via Payconiq. In België zijn inmiddels ruim 35.000 winkeliers aangesloten. Daar wordt Payconiq ondersteund door Belfius, ING en KBC/CBC. In Nederland, waar de banken ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank en SNS zijn aangesloten, wordt gewerkt aan de uitrol van Payconiq voor consumenten en winkeliers.

Voordeel voor consument en winkelier

Payconiq is de eerste internationale betaaldienst waarmee consumenten via de smartphone online, onderweg en onderling betalingen kunnen verrichten. Winkeliers kunnen daardoor online en in de winkel hetzelfde eenvoudige betaalmiddel inzetten, waardoor transacties efficiënter en overzichtelijker worden uitgevoerd. Bovendien werkt Payconiq met een APIstructuur, wat integratie zeer eenvoudig maakt en mogelijkheden biedt zoals de koppeling met loyalty programma’s. Doordat een betaalterminal niet langer nodig is om een transactie te kunnen ontvangen, kunnen winkeliers tegen een scherp tarief van Payconiq gebruik maken. Voor consumenten is Payconiq geheel gratis.

Noot voor de pers

Over Payconiq

Payconiq is een Europees mobiel betaalinitiatief met kantoren gevestigd in Amsterdam, Brussel, Hasselt en Luxemburg. Payconiq werd in 2014 bedacht in het ING innovatiecentrum in Amsterdam. Inmiddels zijn in België ruim 35.000 winkeliers aangesloten, wordt in Nederland gewerkt aan de uitrol van de betaaldienst en zal Payconiq in Luxemburg gefaseerd worden geïntroduceerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met:

Catherine Depoorter, Glasnost International, namens Payconiq
Tel: +352 27 86 02 22
Email: [email protected]

Amsterdam, 20 april 2017

Nederlandse banken slaan handen ineen voor Europese betaaldienst Payconiq

Amsterdam, 20 april 2017 – Vandaag kondigen de banken ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank en SNS aan te gaan samenwerken om betaalinitiatief Payconiq deze zomer in Nederland te introduceren. Payconiq is een nieuwe mobiele betaaldienst waarmee via één app direct online, onderweg en onderling betaald kan worden. De introductie volgt na een succesvolle pilot en uitrol in België, waar de banken ING, KBC, CBC en Belfius het platform ondersteunen.

Payconiq maakt betalen eenvoudig door in één app alle mogelijke betaalmanieren te ondersteunen – online in webshops, onderweg in winkels en onderling tussen gebruikers. De app maakt een directe koppeling met de betaalrekening van de klant van de deelnemende banken. Voor betalingen onderling aan vrienden en familie, is het telefoonnummer uit de contactenlijst voldoende, de klant hoeft het IBAN rekeningnummer van de ontvanger niet te kennen.

Banken werken samen

De banken ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank en SNS gaan Payconiq actief ondersteunen in Nederland. De koppeling tussen Payconiq en de banken loopt vooruit op de komst van de Payment Services Directive 2 (PSD2) wetgeving in Europa eind 2018. Volgens deze wetgeving kunnen klanten straks derde partijen toestemming geven om hun betalingsgegevens op te vragen bij de bank en betalingen uit te voeren op de betaalrekening van de klant.

“Er zijn veel betaalapps op de markt, maar die werken niet allemaal in de winkel, online en onderling, en op internationaal niveau,” zegt Duke Prins, CEO van Payconiq. “Ons initiatief speelt in op de digitalisering en de verandering in regelgeving in de Europese betaalmarkt. Na een succesvolle pilot en uitrol in België hebben wij de ambitie om ook in andere landen in Europa een grote impact te gaan maken. De samenwerking met de Nederlandse banken is een prachtige stap voor Payconiq.”

Vanaf de zomer in Nederland beschikbaar

Payconiq maakt betalen verrassend eenvoudig: ontvangers worden uit de contactenlijst gekozen, zodat het IBAN-rekeningnummer niet ingevoerd hoeft te worden. Winkels worden op basis van geolocatie weergegeven of geselecteerd via het scannen van een QR-code. Online kunnen consumenten via een QR-code of een directe link naar de Payconiq app de aankoop betalen.

Payconiq is op dit moment al actief in België waar meer dan 25.000 winkeliers zijn aangesloten. De directe koppeling van de betaalrekening met de Nederlandse banken zal in de zomer beschikbaar zijn. Vanaf dat moment kan ook bij verschillende Nederlandse web shops en winkels betaald worden.

Noot voor de pers

Over Payconiq

Payconiq is een Europees mobiel betaalinitiatief met het hoofdkantoor gevestigd in Amsterdam en kantoren in Brussel en Hasselt. Payconiq werd in 2014 bedacht in het ING innovatiecentrum in Amsterdam en getest onder studenten in Leuven, België. Inmiddels zijn in België 25.000 winkeliers aangesloten en heeft Payconiq de ambitie om op Europees niveau uit te breiden. Payconiq wordt gesteund door ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank en SNS (Nederland) en ING, KBC, CBC en Belfius (België).

Brussel, 2 december 2016

Belfius, ING en KBC bouwen samen Payconiq verder uit

Zonder kaart, zonder terminal, zonder contact: Payconiq maakt betalen met smartphone eenvoudiger dan ooit

Belfius, ING en KBC/CBC willen mobiel betalen echt op de kaart zetten als een handig en veilig alternatief voor contante betalingen. Nu ook Belfius mee op de kar is gesprongen, gaan de drie banken samen de betaaloplossing Payconiq verder ontwikkelen en uitbouwen met loyaltyprogramma’s. Payconiq wordt al aanvaard in meer dan 11.000 winkels in België en zal worden geïntegreerd in het door Belfius, bpost en Proximus ondersteunde platform Citie. Dit akkoord zal de drie banken wapenen om het aandeel van de mobiele betalingen via smartphone verder te verhogen en het gebruik van digitale getrouwheidsprogramma’s te promoten.

75% van de Belgen heeft een smartphone en Belfius, KBC en ING tellen samen al bijna twee miljoen klanten die actief en regelmatig mobile banking gebruiken voor een steeds ruimere waaier van verrichtingen. Via hun samenwerking binnen Payconiq willen Belfius, KBC en ING handelaars en consumenten een innoverende, beveiligde en voordelige betaalmethode zonder terminal en zonder bankkaart aanbieden, een betaalmethode die voldoet aan hun behoeften in een steeds mobielere en constant evoluerende wereld.

Snel, gemakkelijk en voordelig

De Payconiq app, die beschikbaar is op App Store en Google Play, kan worden gebruikt om een vriend terug te betalen op restaurant, om een doktersbezoek te betalen, om aankopen in de winkel of (binnenkort) op internet te betalen.

De winkelier hoeft geen terminal te installeren voor Payconiq en de transactiekosten die hem gefactureerd worden, zijn zeer laag. Er zijn ook geen extra kosten. Binnenkort wordt Payconiq bovendien geïntegreerd in Citie, waardoor de gebruikers volop zullen kunnen genieten van de kortingen, voordelen, punten of coins die worden toegekend in het kader van de getrouwheidsprogramma’s van de aangesloten handelaars.

De app is toegankelijk voor alle consumenten met een zichtrekening, of ze nu klant zijn bij Belfius, ING of KBC, of niet. Ze kunnen er snel en gratis mee betalen. Overal, op ieder moment, zonder contact. De app herkent de begunstigde automatisch, zodat deze zijn rekeningnummer zelfs niet meer hoeft in te voeren. De gebruiker geeft gewoon het te betalen bedrag aan en bevestigt de verrichting met zijn pincode. De transactie verschijnt daarna quasi in real time op het scherm (pc, smartphone of tablet) van de begunstigde.